Les rampes musculars


En aquesta ocasió hOlistk, col·laborador de Marnaton, ens parla de les rampes musculars. Almudena Gil, fisioterapeuta i osteòpata, defineix què són, quines són les causes, com prevenir-les i en última instància, el tractament.

Les rampes musculars són contraccions involuntàries del múscul, intenses i doloroses, d’aparició sobtada.

La seva durada és variable, va dels segons als minuts, tot i que el seu dolor i la rigidesa muscular poden durar hores o fins i tot dies.

La seva carta de presentació és l’escurçament, la rigidesa, i la hipertensió del múscul afectat conjuntament amb impotència funcional que causa el cessament de l’activitat física.

Freqüentment, apareixen durant esforços físics de gran intensitat, però també són freqüents les rampes nocturnes o relacionades amb algunes malalties com les neurològiques o la diabetis. 

La seva causa pot ser multifactorial:

Disminució d’electròlits.
Tensió fascial.
Fatiga, després d’un esforç perllongat i repetitiu.
En esportistes, la seva aparició és freqüent degut al canvi de calçat (de calçat alt a calçat esportiu) o a córrer sobre terreny tou (la sortida de la batuda del peu en l’impuls de la carrera és més gran).

En el cas més concret de la natació, els bessons són el múscul diana degut a la posició d’escurçament constant que manté  durant la batuda de cames afegint-hi el fet de la resistència per l’aigua. A més a més, depenent de les errades tècniques entre les que podem destacar, per exemple, l’excés de flexo-extensió del genoll com a compensació per la falta de flexo-extensió del maluc, fa que encara existeixi una major sobresol·licitació d’aquests músculs.





       Fase ascendent                                                       Fase descendent 


Les posicions d’escurçament muscular mantingudes, produeixen una tensió excessiva en la inserció muscular, patint gran part d’aquesta tensió els tendons i les fàscies. La famosa fascitis plantar que cursa amb dolor a la planta del peu, guarda gran relació amb l’escurçament dels músculs del panxell i dels seus embolcalls fascials.














La millor manera de prevenir-los és realitzant entrenaments de manera adequada:
  • Realitzar un escalfament complet a l’inici de cada sessió d’entrenament i una relaxació adequada en acabar-lo. No s’ha de cessar l’activitat física de cop.
  • Incloure un programa d’exercicis excèntrics.
  • No sotmetre els músculs a contraccions massa brusques i intenses.
  • No fer exercicis nous que requereixin una certa força sense assajar-los prèviament de forma progressiva.
  • Ingerir amb freqüència certes quantitats de líquids i reposar les sals minerals
  • Dieta: ingerir aliments rics en potassi (equilibri electrolític), magnesi (equilibri ac-base i s. nerviós) i seleni (antioxidant, dolor muscular).
  • Utilitzar un calçat que subjecti els peus però que no els oprimeixis tant durant la pràctica esportiva com en el dia a dia.

Tractament:
  • S’ha d’estirar el múscul en la direcció del seu moviment habitual.
  • Evitar les contraccions i els moviments forçats dels músculs afectats.
  • Realitzar un massatge per activar la circulació i aplicar termoteràpia (calor local). 
  • Tècniques manuals i ocasionalment d’altres de mínimament invasives com la fibrolisis diacutània o la punción seca per  alliberar les fàscies i insercions musculars.
  • Analitzar la causa que ha produït les rampes per evitar que es produeixin amb freqüència.

Fibrolisis


 Punció seca




















Estirament bessons



Com sempre us seguirem informant de tot allò que pugui ser del vostre interès.

Moltes brazadas per tots!


0 comentarios:

 
Google Analytic-->