"Les agulletes"



Almudena Gil, fisioterapeuta i osteòpata de hOlistk, ens parla de "les agulletes".





Les agulletes (terminologia mèdica: miàlgia diferida) és el nom col·loquial d'un dolor muscular anomenat "Dolor muscular d'aparició tardana" (en anglès DOMS: Delayed Onset Muscular Soreness) acompanyat d'una inflamació muscular.

Apareix després de la realització d'una determinada activitat física, entre  8 i 24 h post exercici. La causa ve d'una incapacitat de la fibra muscular per mantenir un treball pel que no està suficientment capacitada.

Els signes amb els que es manifesta són molt característics i la majoria de la població els ha experimentat en algun moment de la seva vida. Es caracteritzen per:
  • Sensació d' incomoditat o dolor
  • Inflamació
  • Duresa a la palpació
  • Disminució de la extensibilitat del múscul
  • Augment de la temperatura local
  • L'afecció acostuma a estar localitzada en més intensitat a la unió miotendinosa.
  • El dolor augmenta en  les primeres 24h.
  • La seva durada meseta oscil·la entre 24h i 72h
  • La fase de descens durant els següents 5-7 dies


Per què es produeixen?
La teoria més acceptada actualment és la de les microlesions dins de la fibra muscular. Aquestes microlesions es produeixen dins de la miofibrilla que és la unitat més petita dins del ventre muscular.


Existeix una relació directa entre determinades circumstàncies i la seva aparició. Sovint, es produeixen a l'inici de nous programes d'entrenament, canvis d' activitat esportiva, o desprès d'un important increment en la durada o la intensitat de l'exercici. En general, la probabilitat de què apareguin els símptomes y la intensitat dels mateixos és més gran amb accions o gests menys familiars així com amb exercicis més intensos o exigents.

A part d'això, factors tals como la rigidesa muscular (poca flexibilitat), la velocitat de contracció, la fatiga, i l'angle de contracció també  han demostrat realitzar un paper important.

Per tant, són microlesions que tot i que provoquen una resposta inflamatòria, no s'expandeixen en tot el múscul, a diferència d'una distensió muscular o una ruptura on fins i tot, podran aparèixer  hematomes.



Això adquireix una importància capital a l' hora de com s'ha d'actuar en un i altre cas, pel que fa al repòs esportiu, els massatges o l'exercici físic.

Prevenció i tractament
  • Escalfament i estiraments pre i post activitat física disminueixen la clínica.
  • Aplicació de calor i/o fred local 
  • No excedir les pròpies capacitats físiques.
  • Farmacològics que utilitzin tractaments com a AINES
  • Fisioteràpia: diverses modalitats de massatge, exercicis físics específics, termoteràpia  i crioteràpia.
  • Dietètiques que utilitzen suplements nutricionals 
  • Exercici físic a baixa intensitat

Un bon condicionament físic és una de les millors eines per a prevenir  no tan sols el DOMS, si no també les lesions musculo-esquelètiques, donat que el control dels mecanismes de contracció-relaxació muscular es basa en l' acció de diferents reflexos que poden modificar-se amb entrenaments específics. 

Quan un múscul està mal adaptat el control neurològic de la seva activitat muscular és deficient. Això fa que durant l'execució del gest tècnic es disparin els reflexos de protecció desencadenant respostes de fre que afavoreixen l'aparició de dolor post exercici. 

Un entrenament adequat, que a més a més de força, resistència, flexibilitat i velocitat treballi la coordinació neuromuscular serà de gran ajuda per a prevenir el DOMS i les lesions.

Per altra banda, les diferents tècniques de massatge, així com un programa d'estiraments específics realitzats per un fisioterapeuta qualificat, fan que el múscul estigui millor vascularitzat i més flexible, fet que disminuirà l'aparició del DOMS així com altres lesions.

Tot i que el DOMS es una condició generalment autolimitada  al temps i benigna, pot ser limitant a la vida esportiva o suficientment molesta com per voler que desaparegui tan aviat com sigui possible. La teràpia manual que afavoreix la disminució de l'edema i millora el rec sanguini, estimula els mecanismes de neteja muscular i disminueix la inflamació causant del dolor, combinada amb un altre mitjà físic, com tractament coadjuvant, com podria ser l'aplicació de fred i calor local. L'exercici físic suau amb contraccions musculars moderades també exerceix un efecte “rentadora” sobre el múscul.
___

Us seguirem informant de tot allò que pugui ser del vostre interès i esperem que estigueu passant unes bones festes nadalenques!

Equipo MARNATON.



0 comentarios:

 
Google Analytic-->